اطلاعات آنلاین در مورد رتینوپاتی دیابتی ضعیف و ناکافی هستند

23 اوت 2019 -  بر اساس مطالعه ای که درJAMA Ophthalmology  منتشر گردید، اطلاعات آنلاین در مورد رتینوپاتی دیابتی از دقت متفاوت، کیفیت و خوانایی پایینی برخوردار هستند.

دکتر Amy Kloosterboer، از دانشکده پزشکی دانشگاه میامی میلر، و همکارانش کیفیت، محتوا و خوانایی اطلاعاتی را که برای رتینوپاتی دیابتی به صورت آنلاین یافت می شود را ارزیابی کردند. یازده سایت پزشکی رایگان توسط یک جراح شبکیه و دو نفر از دانشجویان تخصص جراحی شبکیه، با استفاده از 26 سوال مرتبط با رتینوپاتی از بیماران مورد بررسی قرار گرفت.

محققان دریافتند که از 104 امتیاز ممکن، میانگین نمره ی پرسشنامه ها برای تمامی وب سایت ها برابر با 55.76 است. در کیفیت محتوای وب سایت ها تفاوت معنی داری وجود دارد. میانگین نمره خوانش در وب سایتها 11.30 بود. بین دقت محتوا و میانگین درجه خوانش یا رتبه ی گوگل هیچ همبستگی وجود نداشت. هیچ وب سایتی نتوانست به چهار معیار کیفیت JAMA دست یابد. هیچ ارتباطی بین دقت محتوای وب سایت و معیارهای کیفیت JAMA مشاهده نشد.

نویسندگان اظهار داشتند: این داده ها نشان می دهد كه اطلاعات آنلاین موجود در مورد رتینوپاتی دیابتی به طور معمول برای حمایت از بیماران بمنظور تصمیم گیری های پزشکی مناسب، كافی نیستند.

دو نویسنده ی این مقاله روابط مالی خود را با شرکتهای بیو دارویی افشا کردند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2019-08-online-diabetic-retinopathy-poor.html